Rallyvovvar!!

Helgen 3-4 juni hade vi rallytävlingar i Kiruna. Rally är ju inget jag tränar eller satsar på, men roligt att tävla ibland! Och bra träning för unghundarna!

Vi har ju varit i valpkoma ett tag, så det har blivit minimal träning, men det bra med rally är ju att man har lite tid på sig innan man ska in i ringen, och då hinner man snabbträna, tur att mina hundar är lättlärda och gillar att jobba 😉

Iaf, på lördag var det nybörjar klass, och avancerad klass. Trøkk och Kiwi skulle starta i nybörjarklassen, de hade två godkända rundor sen tidigare, och behövde en till för att få diplom och få starta i nästa klass!
Åkte dit på morgonen, visste att jag var startnr 2, och tänkte att jag värmer Kiwi lite innan banvandringen, och det kändes bra, hon var taggad och fin att köra! In i bilen, och dags för banvandring, tar en snabb titt på startlistan för att se vilket startnr Trøkk har, och ser att det är han som är startnr 2, och Kiwi startnr 18.. jag hade alltså värmt fel hund!!!! Klantigt!! Hade det varit tvärt om hade det nog inte varit nån fara, men Trøkk behöver ”packas ihop lite” innan han ska in på planen då han har en hel del fart under tassarna, och ljud! Nå, inget att göra åt nu, det var bara att tuta och köra! Han gör det han ska fint, och jag kom ihåg alla tempoväxlingar.. förutom att han trasslade in sig i kopplet, fick det två varv runt halsen, så gick allt fint, jag störde mig på kopplet, han brydde sig inte.. Nåja, det gick fint även om uppvärmningen var lika med noll!
Nästa hund in var Kiwi som nr 18, och hon gick superfint, hon är väldigt balanserad och kul att köra!! En fin runda, förutom att även hon trasslade in sig i kopplet, runt frambenen och under magen, tur att de inte är så känsliga 🙂
Och ja, helt klart fina rundor av båda två! För vid prisutdelningen fick Trøkk kliva högst upp på prispallen, med full pott 100/100 poäng!!! Kiwi blev tvåa, med 99/100 poäng, -1 poäng för en nos, ja, hon nosade på en skylt 🙂 Diplom och uppflytt för båda två, och jag strök de från start två den dagen!

Nästa ut var Turbo i avancerad klass, två starter… Det är ju rätt svårt när det kommer till att gå på höger sida och göra allt på den sidan oxå, men han tycker ju allt är roligt och är klok som en bok, så det gick ju fint även det! Han fick 98/100 poäng på runda 1, och högst upp på prispallen! Andra rundan fick han 96/100poäng, och blev tvåa! Diplom och uppflytt till mästarklass!! Och ja visst, varför inte efteranmäla oss till mästarklass som gick dagen efter!

Det gjorde vi, och jag funderade lite på vad jag höll på med när jag fick se banorna..!! Lite snabbträning, och in och köra! Två banor, den första kändes helt okej, den andra blev det lite fel, han la sig istället för sitt innan ett hinder (-10p) och att backa på höger sida fick jag göra själv (-10p) :p Lite andra småfel från min sida oxå, men helt okej rundor 🙂 Fick lite smått chock när vi vid prisutdelningen fick 90 poäng och CERT!!!! Alltså… kul! Den andra banan hade vi 76 poäng på, varav 2 vad felövning som drog 20 poäng, så utan de hade det blivit ett till cert.. Men, helgens resultat var långt över förväntad, och visst, nu måste vi ju jaga de två sista certen oxå, rally champion kan han väl få bli 😉

Kommentera

