Lagkänsla

Efter fyra dagar med Maria Brandel är huvudet fullt av inspiration och tankar!
IMG_4698Hon är en mycket bra instruktör, och jag har fått med mig några viktiga saker, som bland annat kriterier! Har vi ens kriterier när vi tränar? Är vi hundra säkra på vad vi vill att hunden ska göra för att vi ska belöna, och hur den ska göra det? Jag är iaf rätt dålig på det till tider, jag köper det mesta, ”Ja, men det var ju nästan bra iaf”
Hur ska jag då få hunden att förstå att den ska ta i, eller göra rätt, varje gång? De flesta hundar är ju rätt bekväma och kan de låta bli att ta i fullt ut, eller inte springa så fort de kan, så gör det ju det, ibland är det nog även så att hunden tror att det ser ut på ett visst sätt ”Jag ska springa lagom fort, för då får jag min belöning och matte blir glad” Eller ”Jag ska ta x antal steg på ställande i inkallningen,för det är det jag får belöning för”
Vi blir lätt bekväma själv och betalar hunden för lite sämre utföranden, bara för att ta oss vidare i träningen! Jag vet hur viktigt kriterier är, och att det är viktigt att hålla på de, men det är alltid bra med en påminnelse, och nu måste jag skärpa mig! 🙂

En annan viktigt grej jag fick med mig är teamkänslan! Vi är ett lag, och vi spelar faktiskt på samma lag, och inte mot varandra på tävlingsplanen, jag och hunden alltså, om jag skickar en dålig ”passning” till min hund, så är det kanske inte så konstigt att den misslyckas, istället för att se till att alla ”passningar” min hund får gör att den kan ”sätta bollen i målet”
Kan inte låta bli att tänka fotboll, men Maria frågade om vi var våran hunds Zlatan, så då får det bli fotbollstankar kring tänket 😉 Enormt viktigt att tänka på tycker jag!!

IMG_4708Och när vi är inne på det, så kan jag helt klart säga att jag inte var lagets Zlatan i söndags!! Elit sök i Boden, sök är kul! Och inställningen jag har är att vi ska gå in och hitta 3 figgar, hur vi gör spelar ingen roll, men vi ska hitta de. Jag har tidigare fokuserat allt för mycket på systemet och att det ska se snyggt ut, varpå det har blivit en massa tjat och tjafs.. så nu får han gå, går han grunt så tar vi det, men figgarna ska vi hitta, och på den senaste tävlingen hade vi en härlig känsla!!
Nå, går in i rutan, börjar skicka i ena hörnet, han går, framslag, tillbaka på stigen, skickar till andra hörnet, han går lite grunt, kommer in, jag skickar ut han en bit in efter stigen, han springer 3 meter och plockar rullen i farten.. blindmarkering, på senaste tävlingen körde han sin allra första blindmarkering, varpå jag belönar när han kommer med rullen (visste inte att det var blind) på påviset hittar han ingen. Då hade jag skickat han en del skick där då jag visste att det fanns en figge där ute, så det var nog en frustration från hans sida, så på tävlingen tänkte jag att nu har han lärt sig det, ta rullen så får du korv… så jag plockar av han rullen och vi fortsätter, och han fortsätter springa några steg och ta rullen, eller så tar han den på stigen när jag säger sök… han blir frustrerad, jag blir frustrerad, vi fortsätter, han börjar gå bra igen, men efter några fina skick så börjar det om, och vi bryter vid 100m skylten..!
Och, första figgen låg i början, 3 meter från stigen, så han markerade den! Turbo gjorde rätt som vanligt! Men, markeringen var så otydlig, han brukar alltid vara fram till figgen och svansen brukar gå, det här var en väldigt difus markering, men, det var iaf en markering! Hur dum i huvudet får man vara?? Bara för att hunden råkat blinda på senaste träningen, nåt han aldrig haft tendens att göra förut, och som han gjorde för att jag pressade honom, så betyder inte det att han alltid kommer göra det! Nåja, bara att åka hemåt! Stannade till i Gällivare och körde några skick, för att lätta mitt samvete, och det gick fint! Tack Lotta och Frida som ställde upp på kort varsel!

 

Så, tillbaka till Zlatan.. i lördags var Turbo Zlatan, och jag var typ Kjellström… jag strulade bort ”bollen” och Turbo försökte göra rätt med de enormt dåliga ”passningarna” han fick!

 

Bara att slå sig själv i huvudet, bryta ihop, och ta nya tag! På Lördag är det söktävling i Malmen.. och jag kommer nog vara mer nervös än annars..

Enormt svårt att få fram en bra sökhund, när vi tävlar mer än vi tränar, mycket nya saker dyker upp på tävling, som man gärna vill ha på träning, men jag hoppas vi får ihop ett pass i veckan, så behöver figuranter!

Kommentera

